8065 alan yritystä valmiina töihin
Kotisivut, verkkokaupat, logon suunnittelu ja paljon muuta...

Esittelyt: Mainostoimisto Legenda

Artikkelisarjassa esitellään Nerot.fi – palvelun ammattilaisia ja tutustumme heidän arkeen. Kurkista kulissien taakse ja lue miten he työskentelevät sekä kehittävät osaamistaan.

Savon sydämestä, Kuopiosta löytyvä Mainostoimisto Legenda on ketterä ja kustannustehokas kumppani markkinointiin, mainontaan ja erilaisten digipalveluiden tuottamiseen. Elokuussa 2014 perustettu Legenda työllistää tällä hetkellä kolme henkilöä ja pääpaino palveluiden tuottamisessa on erityyppisten verkkoratkaisuiden suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä yritysten kokonaisvaltaisessa visuaalisten ilmeiden suunnittelussa. Myös asiakaskohtaisesti räätälöity kuvamaailman suunnittelu ja tuottaminen asiakkaiden monikanavaiseen viestintäkäyttöön on näkyvässä osassa Legendan palvelutarjonnassa.

Mainostoimisto Legenda

Mainostoimisto Legendan AD, yrittäjä Harri Luostarinen tiivistää yrityksen olemassaolon ja tarkoituksen rohkeasti: ”Itse koin alusta lähtien että meidän tyyppiselle toimijalle on selvä tilaus olemassa – eli järkevään sekä kustannustehokkaaseen hintatasoon tarjotaan pirun hyvää jälkeä visuaalisesti että teknisesti, hyvällä palveluasenteella höystettynä. ”

Eikö alan kilpailu pelottanut yrittäjäksi ryhtymisessä ja tuohon kategoriaan löytynyt jo tarpeeksi tarjontaa?

”Alalla on ihan hirveen paljon tarjontaa laidasta laitaan ja monesti asiakkaiden on äärettömän hankala sieltä löytää oikeasti toimivaa kumppanuussuhdetta, varsinkin kun siihen toimivuuteen on mittareita useampia. Asiakkaan liiketoimintaan perusteellinen perehtyminen, oikeiden asioiden esiin kaivaminen viestintään valjastettavaksi, tiivis yhteistyö asiakkaan kanssa ja yhteisen päämäärän löytäminen konseptia hahmotettaessa. Onhan noita, vaikka kuinka – se meidän duuni kun ei pelkästään ole nätin näköisen nettileiskan piirtelyä, tai logoon oikean fontin valkkaamista. Jokaisella valinnalla ja ratkaisulla pitää olla paikkaansa puolustavat perusteet, miksi tää on tehty just näin. Tästä voisi heittääkin yleisesti ottaen pallon mainostoimistojen asiakkaille, muistakaa ehdottomasti pyytää teidän kumppaneilta perusteluita, että miksi mikäkin valinta on tehty suunnittelu- ja toteutustyössä.”

Mutta ette varmaan ole kuitenkaan ainoa tämän tyyppistä konseptia tarjoava toimisto?

”Joo, ei tietenkään olla. Mutta kyllä itse näen selväksi kilpailueduksi meille sen että pystytään tarjoamaan tämän tasoista palvelua järkevään hintatasoon. Kyllä itse alaa seuratessani oon vuosien aikana kiinnittänyt huomiota siihen, että välillä tuntuu kustannukset karkaavan överisti käsistä. Ja tietysti jäävuoren huippuna nämä Briteistä roudatut suunnittelijat, tai muuten sinne suuntaan tuupatut ”isot diilit” joissa tehdään oikeasti suht yksinkertainen brändiuudistus ja homman hintalappu on sitten pilvissä. Mutta hei, kato siinä on sitä näkemystä!” Luostarinen vinkkaa pilke silmäkulmassa.

Miten Legendan toiminta on lähtenyt käyntiin ja minkälainen on tyypillinen ”normipäivä” töissä?

”Kiitos kysymästä, ihan positiivisissa merkeissä tässä on saanut hommia painaa heti alusta lähtien. Suht hyvä henkilökohtainen kontaktiverkosto auttoi hyvällä draivilla alkuun pääsemisessä ja sitä myöten on sitten rullattu eteenpäin.

Vaan tuota normipäivää ei hirmu tarkasti oikein pysty määrittelemään. Mitä nyt toimistolla tietty aika paljon vietetään aikaa, niin ei sekään tarkoita sitä että samaa tahkoa pyöritetään kokoajan. Toimistoduuniin tuo mukavasti vaihtelua kaikki kuvamaailman tuottamiseen liittyvät projektit joissa ollaan sitten enempi toisaalla lokaatiossa tai tien päällä, oli sitten kyse stillimatskusta tai videohommista. Käsikirjoitus, kuvausjärjestelyt, ennakkovalmistelut ja koko tapahtumaketjun koordinointia alusta loppuun – siihen mahtuu monenlaista puhdetyötä.”

Mitä sivustoja seuraat tai suosittelisit oman osaamisen kehittämiseen?

”Itse seuraan vähän laaja-alaisemmin eri medioita, enkä pelkästään vaikka markkinointiin + tekniikkaan liittyviä. Koitan näiden kautta kehittää enemmänkin kokonaisvaltaista näkemystä alasta, yrittämisestä ja liike-elämästä ylipäätänsä. Sivustoja/medioita mitä itse tulee seurattua, ovat esim: Viestinnän InspiraatioMarkkinointi&MainontaDIGITALISTPölli tästä ja Kauppalehti.”

Mainostoimisto Legendan työnäytteisiin voi tutustua heidän Nerot.fi –profiilisivulla. Jos haluat oman yritystarinasi kerrottavan tässä artikkelisarjassa, täytä hakemus.