8020 alan yritystä valmiina töihin
Kotisivut, verkkokaupat, logon suunnittelu ja paljon muuta...

Kotisivujen hankinta – 7 yleisintä virhettä

Oletko hankkimassa uusia kotisivuja tai kenties päivittämässä vanhoja? Kotisivuprojekteissa samat virheet toistuvat useasti, joten päätimme listata yleisimmät ja kertoa miten voit välttää ne. Tarkista alla oleva lista ja katso video, jossa kohdat käydään kattavammin läpi.


1. Ei tiedetä miksi kotisivut hankitaan

Se, että kaikilla on tänä päivänä kotisivut ei riitä syyksi hankkia kotisivut. Ennen sivujen hankkimista pitäisi tiedostaa miksi sivut hankitaan. Syyt vaihtelevat toimialakohtaisesti ja jokaisella yrityksellä pitäisi omien sivujen hankkimiselle olla hyvä syy.

2. Sivuilla ei ole selkeää käyttötarkoitusta

Jotta kotisivuista voidaan kehittää selkeät ja kannattavat, edellyttää se selkeän käyttötarkoituksen määrittämistä. Käyttötarkoitus voi olla esimerkiksi informaation jakaminen tai yhteydenottojen tuottaminen. Ilman selkeää käyttötarkoitusta, sivujen tehokkuutta on mahdoton mitata ja kehittää.

3. Valitaan halvin ratkaisu

Yleensä jos kohdat 1. ja 2. ohitetaan, kotisivujen hankkimisesta tulee pakollinen tehtävä ja se halutaan mahdollisimman nopeasti ja halvalla valmiiksi. Kotisivut pitäisi sen sijaan mieltää pidemmän aikavälin investointina ja toteuttaa siten, että ne kehittyvät yrityksen kehittyessä. Usein näin ei ole halvimmissa ratkaisuissa vaan ne tyypillisesti jäävät kertaluontoiseksi projektiksi.

4. Kotisivuprojektiin ei sitouduta

Hyvät kotisivut ovat omistajansa näköiset. Persoonallisuus ja taitavasti kotisivuilla viestitty yrityksen brändi on helppo tapa erottua kilpailijoista. Tämä voidaan saavuttaa ainoastaan silloin kun kotisivuprojektiin sitoudutaan ja käytetään aikaa sisällön miettimiseen.

5. Sisältöä ei päivitetä

Sivujen sisällön päivittäminen on äärimmäisen tärkeää sekä tyytyväisen asiakkaan että hakukoneiden kannalta. Nykypäivänä sisällönhallintajärjestelmät, kuten WordPress, tekevät sisällön päivittämisestä erittäin helppoa, eivätkä ne vaadi erikoisosaamista.

6. Sivut eivät toimi mobiililaitteilla

On sanomattakin selvää, että niillä yrityksillä, joiden asiakkaat hakevat tietoa mobiililaitteilla, on äärimmäisen tärkeää olla mobiiliystävälliset sivut. Voit itse esim. kokeilla hakea Googlesta paikallista lounaslistaa ja vertailla hakutuloksia. Todennäköisesti et jaksa selata etusivua pidemmälle niissä hakutuloksissa joissa sivun sisältö näkyy pikkupränttinä mobiilissa.

7. Kotisivuja ei markkinoida

Pelkästään kotisivujen huolellinen suunnittelu ja valmistaminen ei takaa vielä kävijöitä sivuille. Julkaisun yhteydessä kannattaa tutustua yleisimpiin markkinointikanaviin ja aloittaa pienellä budjetilla mainonnan testaus. Toisaalta voit myös maksullisen mainonnan lisäksi kokeilla tehdä sisältömarkkinointia esim. kirjoittamalla blogia tai tekemällä videopostauksia.

 


No mistä se tekijä sitten löytyy?

Jos haluat aloittaa uusien kotisivujen hankinnan tai etsit tekijää päivittämään nykyisiä kotisivujasi, jätä siitä tarjouspyyntö Nerot.fi -palveluun. Palvelussa tarjouspyyntösi tavoittaa yli 1000 alan yritystä ilmaiseksi ja tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet yritykset ovat suoraan sinuun yhteydessä.

Siirry Nerot.fi -palveluun