8020 alan yritystä valmiina töihin
Kotisivut, verkkokaupat, logon suunnittelu ja paljon muuta...

Viisi myyttiä Google Adwords -mainonnasta

Tarjositpa asiakkaillesi internet-markkinointia tai et, markkinoinnin ammattilaisena sinun on hyvä tietää olennaisimmat asiat eri mainoskanavista verkossa. Tällä hetkellä internet-markkinoinnin kaksi tärkeintä mainoskanavaa ovat Google Adwords ja Facebook. Kokemukseni mukaan suurin osa tuloksellisesta mainonnasta verkossa tehdään näiden kanavien kautta. Tänään käsittelemme viittä Adwords-mainontaan liittyvää myyttiä.

kuva

Myytti #1: Kilpailijat voivat klikkailla mainosbudjetin loppuun

Kyllä, kilpailijasi voi klikata mainostasi niin monta kertaa päivässä kuin haluavat. He eivät voi kuitenkaan kuluttaa budjettiasi tekemällä niin. Googlella on käytössä erittäin kehittynyt järjestelmä, joka pyrkii estämään aiheettomat mainosklikkaukset. Jos mainostasi klikkaillaan säännöllisesti esimerkiksi samalta tietokoneelta, Google hyvittää nämä klikkaukset mainostajalle. Aktiivinen mainostaja saakin tälläisiä hyvityksiä säännöllisesti. On siis täysin turha pelätä, että kilpailija kuluttaisi mainosbudjettisi.

Myytti #2: Google-mainoskampanjan saa pystyyn vartissa

Tämä myytti on osittain totta. Kyllä, kampanjan saa vartissa pystyyn. Valitettavasti vartissa tehty kampanja ilman aiempaa kokemusta saa aikaan yleensä vain näkyvyyttä turhilla avainsanoilla ja johtaa mainosbudjetin hukkakäyttöön. Loppujen lopuksi Google Adwords on kuitenkin todella monimutkainen ja kehittynyt järjestelmä, jonka todellinen osaaminen vaatii opiskelua ja kokemusta. Mainonnan saa siis nopeasti käyntiin, mutta tulosten tekeminen vaatii aikaa. Itse olen oppinut tulosten kannalta tärkeitä asioita Adwordsista vielä vuosien päästä siitä, kun tein ensimmäisen kampanjani — ja opin koko ajan lisää.

Myytti #3: Jos mainostat, nouset myös ilmaisissa hakutuloksissa korkeammalle

Olen muutamaan otteeseen törmännyt henkilöihin, jotka ovat kertoneet, että heidän sivustonsa ilmainen hakukonenäkyvyys nousee aina, kun he mainostavat Googlessa. Tämä ei valitettavasti ole totta – ilmaista näkyvyyttä ei Googlessa voi ostaa rahalla. Google on yksiselitteisesti ilmaissut, ettei maksullisella mainonnalla ole mitään vaikutusta sivuston ilmaiseen hakukonenäkyvyyteen Googlessa.

Myytti #4: Google-mainonta voidaan laittaa “kerralla kuntoon”

Jos olet yrittäjä, sinullekin on varmaan soitellut useampikin Google-mainosmyyjä, joka haluaa laittaa Google-mainontasi “kerralla kuntoon” helpolla paketilla. Todellisuudessa näin ei kuitenkaan tehdä tuloksia. Mainonnan toteuttaminen on jatkuva prosessi, jossa mitataan mainonnan toimivuutta ja pyritään optimoimaan koko ajan parempiin tuloksiin. Yleensä nämä edulliset ja helpot paketit ovat juuri sitä, mitä lupaavatkin. Mainonnan toteutuksessa mennään sieltä, missä aita on matalin.

Myytti #5: Kaikki mainostajat maksavat samasta mainospaikasta saman hinnan

Google Adwordsin hinnoittelu toimii huutokauppaperiaatteella. Kyse ei kuitenkaan ole huutokaupasta, jossa eniten tarjonnut voittaa aina. Kunkin mainostajan hintatarjouksen lisäksi mainoksen sijoitukseen vaikuttaa mainonnan laatu. Laadulla Google-mainonnassa tarkoitetaan ennen kaikkea sitä, kuinka relevanttia mainonta on. Jos mainonta tarjoaa hyviä vastauksia käyttäjien hakuihin, mainostaja saa myös mainostaa halvemmalla. Google on kuitenkin loppujen lopuksi hakukone ja pyrkii näin varmistamaan sen, että myös mainokset vastaavat mahdollisimman hyvin käyttäjien hakuja.

Toivottavasti opit jotain uutta Google-mainonnasta näiden myyttien kautta. Jos sinua kiinnostaa oppia lisää Google-mainontaa, pyydän sinua mukaan ilmaiseen, verkossa torstaina 22.5. klo 9:00 järjestettävään aamukahvitilaisuuteen. Tilaisuus on tarkoitettu mainonnan ammattilaisille, jotka haluavat laajentaa osaamistaan Google Adwords -mainontaan. Paikkoja on rajoitetusti, joten kannattaa ilmoittautua heti!

Klikkaa tästä ja varaa paikkasi aamukahvitilaisuuteen!

4 Comments
  1. Nämä nousevat omassakin työssä aina säännöllisin väliajoin esille.

    Tähän sopisi vielä loistavasti kuudes myytti, joka on se että AdWords sopii aivan jokaisen yrityksen ja tuotteen markkinointiin.

  2. Myytti #1: Kilpailijat voivat klikkailla mainosbudjetin loppuun:
    Ei ole myytti – on ollut todisteita pimeillä foorumeilla siitä kuinka kilpailijat ovat ostaneet ammattilaiset ns. ”klikkaamaan” kilpailijoidensa hakutuloksia ja koska he omistavat bottiverkon joka sisältää miljoonia orjakoneita niin he myös saavat klikkaukset näyttämään täysin aidoilta (eikä tähän voi kukaan keksiä keinoa jolla erottaa huijarit ”oikeista” klikkauksista). Lisäksi IP osoitteen pystyy vaihtamaan yksinkertaisin skriptein. Joten tämä ”myytti” on totta.

    Myytti #3: Jos mainostat, nouset myös ilmaisissa hakutuloksissa korkeammalle:
    Tämä myytti on osittain totta – suurin osa ihmisistä klikkaa seuraavalla kerralla ilmaista linkkiä / hakee yrityksen suoraan oikealla nimellä mainostetun sijaan jolloin myös ilmaisen haun tulokset kasvavat.

    Myytti #4: Google-mainonta voidaan laittaa “kerralla kuntoon”:
    Periaatteessa on mahdollista luoda heti toimiva mainonta jos tietää ajan trendit, mutta trendeillä on tapana muuttua kovaa vauhtia.

    • Kiitos kommentista.

      1) Pointti ei ole siinä, etteikö tuo olisi mahdollista, toki tuollainen oikeita nettikäyttäjiä matkiva systeemi on mahdollista toteuttaa. Mutta kun suomalainen yrittäjä miettii Google-mainontaa ja ajattelee, että mitä jos kilpailija klikkailee mainosbudjetin tyhjäksi, tuo ei taida olla ihan se realistisin riski? 🙂

      3) Sijoitukset hakukoneissa eivät kuitenkaan kasva, liikenne voi toki kasvaa bränditermeillä ja miksi ei muillakin. Aika marginaalista se yleensä kylläkin on. Myytin pointti on lähinnä se, että moni luulee, että Google automaattisesti nostaisi sivuston sijoituksia ilmaisissa hakutuloksissa, kun mainontaan alkaa pumppaamaan rahaa.

      4) Ehkä jos kyse on todella yksinkertaisesta kampanjasta. Yleensä tuoton tekeminen vaatii paljon viilaamista jälkikäteen, vaikkakin se olisi alunperin tehty ajan trendien mukaisesti. Negatiivisia avainsanoja, mainostekstien testaamista, laskeutumissivujen optimointia ja niin edelleen. Jatkuva prosessi siis.