8065 alan yritystä valmiina töihin
Kotisivut, verkkokaupat, logon suunnittelu ja paljon muuta...

Työkaluja Some-markkinointiin

Oikein käytettynä sosiaalinen media on hyvä työkalu yrityksen markkinointiin. Alla lyhyet esittelyt eri Some-kanavista ja miten niiden kautta voit markkinoida yritystäsi tai itseäsi. Jos haluat palkata yritykseesi uusia työntekijöitä, parasta markkinointia yrityksellesi on olla haluttu työnantaja. Kiinnitä siis myös tähän huomiota yrityksesi brändäyksessä.

Sosiaalisen median palvelut

Omat kotisivut

Yrityksesi omat kotisivut ovat perusta Some-markkinoinnille. Tyylikkäinä ja toimivina ne ovat osa yrityksesi brändiä. Kerro sivuillasi tarkat tiedot palveluistasi sekä tuotteistasi ja myy tuotteitasi mahdollisesti verkkokaupassa. Lisäksi sivuiltasi tulee helposti löytyä yrityksesi yhteystiedot ja yhteydenotto-/tarjouspyyntölomake.

Markkinoinnin seuraamiseksi tulee sivuille lisätä kävijäseuranta. Luo yksilölliset linkit sivuille, joita käytät Some-markkinoinnissa ja seuraa mistä mainoskanavasta saat eniten kävijöitä sivuillesi. Voit myös tehdä tulosseurantaa, esimerkiksi kuinka moni linkkiä klikannut täyttää tarjouspyyntölomakkeen ja lähettää sen.

Facebook

Facebook logoFacebook on tällä hetkellä tunnetuin sosiaalisen median palvelu. Luo Facebookiin yrityksellesi oma sivu, josta muut käyttäjät voivat tykätä ja jota he voivat halutessaan myös seurata. Tee Facebook sivustasi yhtä laadukkaan näköinen kuin kotisivuistasi. Käytä ammattilaisen apua tarvittaessa. Mainosta yrityksesi Facebook sivulla tuotteitasi, palveluitasi, tapahtumia ja järjestä kilpailuja, mutta ohjaa käyttäjät kotisivuillesi tai verkkokauppaasi tekstissä olevan linkin avulla. Näin voit mitata kuinka mainoksesi tehoaa ja kuinka moni on siitä oikeasti kiinnostunut. Muista että Facebook-sivusi tykkääjistä et saa tuloja, vaan niistä käyttäjistä, jotka seuraavat linkkiä sivustollesi ja todella ostavat tuotteitasi tai palveluitasi.

Kun yrityksesi on tarpeeksi kiinnostava, saat käyttäjät seuraamaan sivuasi, mikä tarkoittaa, että he saavat kaikki päivityksesi omaan uutisvirtaansa. Nykyisellään Facebookin algoritmin läpi pääsee vain noin 10 % päivityksistä eli jos sivullasi on 200 tykkääjää (jotka eivät seuraa sivuasi), heistä vain 20 näkee päivityksesi. Jos päivityksestäsi kuitenkin tykätään paljon, sitä näytetään isommalle joukolle, koska Facebook tulkitsee että se on suosittu.

Päivityksiä on hyvä lisätä Facebook sivulle usein, mutta ei liian usein. Määrä riippuu yrityksestäsi ja asiakaskunnasta.

Facebookissa voit luoda myös maksullisia mainoksia, joita voit kohdentaa eri kriteerein tietyille käyttäjille.

Facebookin avulla voit brändätä myös itsesi luomalla oman tyylikkään profiilin, esimerkiksi jos etsit töitä tai uusia projekteja. Kiinnitä omalla Facebook sivullasi erityistä huomiota julkisesti jakamiisi kuviin ja päivityksiin sekä tykkäämisiin, ethän halua antaa huonoa kuvaa itsestäsi mahdolliselle uudelle työnantajallesi tai asiakkaallesi.

Twitter

TwitterTwitter on loistava työkalu markkinointiin, koska sanottavasi täytyy osata tiivistää 140 merkkiin ja tämä on yksi syy miksi aloittelijan mielestä Twitter näyttää niin vaikeaselkoiselta. Kirjoitettuasi ensimmäisen Twiitin, opit ettei se niin vaikeaa olekaan.

Yritä kirjoittaa niin hyvä twiitti, jonka jakaisit itsekin eteenpäin. Yleensä eteenpäin jakaessaan toinen ihminen tuntee auttamisen iloa kun jakaa esimerkiksi työpaikkailmoitusta eteenpäin tai tuntee hyötyvänsä itsekin kun jakaa kilpailusta ja palkinnosta kertovan Twiitin.

Twitter-viesti koostuu itse tekstistä, lyhyestä linkistä ja loppuun voi lisätä hashtagin, joka koostuu #-merkistä ja sen perässä olevasta hakusanasta esimerkiksi #helsinki, jolla Twitter-käyttäjät voivat löytää samanaiheiset tai samassa paikassa, kuten ravintolassa tai messuilla tapahtuneet Twiitit.

Twitter on hyvä markkinointiväline myös siksi, koska jos kirjoitat hyvän Twiitin ja pyydät jakamaan sitä, niin monet auttavat hyvin mielellään ja kirjoituksesi saa nopeammin mainosta kuin millään muulla Some-työkalulla.

Twitterin käyttö on ilmaista.

Instagram

InstagramInstagram on mainio mainoskanava esimerkiksi yrityksesi tuotteille tai kilpailuille. Palvelussa jaetaan kuvia, joita muut käyttäjät voivat kommentoida ja tykätä. Voit seurata muita käyttäjiä ja sinun kuvavirtaasi voidaan seurata. Käyttäjän seuraajat näkevät mistä kuvista kaveri on tykännyt ja näin kuva leviää eteenpäin. Voit lisätä kuvan tekstiin myös hastageja (#), ns. avainsanoja, joiden avulla muut käyttäjät voivat löytää kuvasi.

Kirjoita Instagram kuvan yhteyteen mainosteksti, jossa ohjaat käyttäjät kotisivujesi tuote- tai kilpailusivulle. Näin saat käyttäjät tutustumaan myös kotisivuillasi oleviin muihin tuotteisiin ja palveluihin.

Instragram toimii pääasiassa mobiilisovelluksella, palvelulla on myös kotisivut Internetissä, mutta sitä kautta käyttö on rajallista. Instragramille on kehitetty myös Webstagram niminen sivusto, jonka kautta Instragramin käyttö selaimella on toimivampaa.

Instragramin käyttö on ilmaista.

Pinterest

PinterestPinterestissä jaat kuviasi esimerkiksi uusista tuotteistasi, palveluistasi tai ideoistasi. Luo profiili, voit ryhmitellä tuotteet ja palvelut eri tauluihin, taulun nimi ja kuvan teksti toimivat hakusanoina ja kuvaan voidaan liittää linkki kotisivuillesi, esimerkiksi verkkokaupan tuotesivulle.

Pinterestissä on helppo graafisesti esitellä tuotteita ja palveluita, mainostaa tarjouksia ja kilpailuja. Käyttäjä voi ”pinnata” kuvasi omaan tauluunsa ja tällä tavalla jakaa kuvaasi eteenpäin, kuvia voidaan myös kommentoida.

Parhaiten Pinterestissä toimivat mainoksina kuvat, joita muut käyttäjät haluavat ”pinnata” omiin tauluihinsa ja täten jakaa eteenpäin.

Pinterestin käyttö on ilmaista.

YouTube

YouTubeYouTubessa voit jakaa esimerkiksi yrityksesi mainosvideoita ja videoblogeja. Kun mainos tai blogi on tarpeeksi mielenkiintoinen tai hauska, käyttäjät jakavat sitä eteenpäin ja yrityksesi maine leviää. Voit tehdä videoita myös esimerkiksi tuotteen asennuksesta tai käytöstä.

Videon yhteydessä on kuvausteksti, jossa voit kertoa videon sisällöstä ja kotisivujesi osoitteen josta löytyy lisätietoja videossa mainitusta tuotteesta tai palvelusta. YouTubessa voit julkaista myös lyhyitä mainosvideoita, jotka näkyvät muiden käyttäjien videoiden alussa.

LinkedIn

LinkedInLinkedIn on tarkoitettu yritysten, työntekijöiden ja työnantajien verkostoitumiseen. Luo LinkedIniin yrityksellesi tai itsellesi profiili ja kerro siellä tärkeimmät tiedot yrityksestäsi tai itsestäsi. LinkedIniin voit luoda myös keskustelualueen samasta aiheesta kiinnostuneille, esimerkiksi liittyen yrityksesi toimialaan tai omaan osaamiseesi.

LinkedInissä voi myös jakaa artikkeleita ja blogikirjoituksia esimerkiksi uusista tuotteista tai palveluista ja työnantajana voit julkaista rekrytointi-ilmoituksia.

Verkostoitumalla LinkedInin kautta voit löytää uusia yhteistyökumppaneita ja tiedot yrityksestäsi leviävät muille käyttäjille.

LinkedInissä voit julkaista myös maksullisia mainoksia.

 

Muista mainostaa Some-profiilejasi myös kotisivuillasi!

 

Mari Rajaniemi / Internesia & Jani Rajaniemi