Palvelumme julkaisusta lähtien olemme analysoineet tarjouksia, joita palveluumme jätetään. On todettava, että tarjousten laatu vaihtelee erittäin paljon. Tämän artikkelin tarkoituksena on parantaa tarjousten laatua antamalla muutama nyrkkisääntö tarjousten jättämiseen ja vinkkejä niiden personoimiseen.
Erotu joukosta – Ole persoonallinen
Liian usein näkee, että palveluntarjoajat jättävät tarjouspyyntöihin ympäripyöreitä tarjouksia, jotka eivät puhuttele ketään. Tuskin asiakas kokee saavansa henkilökohtaista palvelua sinut valittuaan, jos henkilökohtainen tarjouksesi on sama yleinen mainospuhe, jonka kerrot kaikille muillekin.
Jos mahdollista, kerro esimerkkejä kuinka sinulle on syntynyt toimialatuntemusta työskennellessäsi aikaisemmin saman toimialan asiakkaalle. Toisaalta voit kertoa jotain muuta itsestäsi, johon asiakas pystyisi samaistumaan ja vakuuttumaan, että olet oikea tekijä hommaan.
Puhuttele tarjouksen saajaa – vältä passiivia
Muista aina, että kirjoitat tarjousta henkilölle, joka on kiinnostunut ostamaan palvelusi. Asiakas kokee viestisi paljon henkilökohtaisemmaksi kun puhuttelet häntä, etkä vain yleisesti kerro palveluistasi.
Kirjoita näin: Toteutamme yrityksellesi vaikuttavat markkinointimateriaalit niin Internetiin kuin printtipuolellekin.
Ei näin: Suunnittelemme asiakkaillemme markkinointimateriaalia niin Internetiin kuin printtipuolellekin.
Esimerkki on lainattu Parempaa tekstiä yrityksen nettisivuille -artikkelista, josta löytyy myös lisää tietoa aiheesta.
Avaa tarjouksesi hinta ja sisältö
Asiakkaan on helpompi järkeistää hankintansa kun hän tietää tarkkaan mistä tarjoamasi hinta muodostuu. Työvaiheiden avaaminen ja selittäminen asiakkaalle antaa tarjouksestasi ammattimaisemman kuvan. Samalla asiakkaan on myös helpompi hahmottaa työn eri vaiheet ja miten hän on osallisena työn valmistumisessa.
Kerro asiakkaan saamista hyödyistä
Samalla kun asiakas ymmärtää paremmin mitä hän ostamassa niin hän myös haluaa tietää miten ratkaisu hyödyttää häntä. Tekniset ominaisuudet ja määrittelyt eivät kiinnosta vaan asiakas loppujen lopuksi haluaa tietää, miten hän hyötyy sinun tekemästäsi tarjouksesta paremmin kuin kilpailijasi vastaavasta. Huomioi siis asiakkaasi, hänen tarjouspyyntönsä ja pyri saada hänet tuntemaan olonsa tärkeäksi.
Liitä mukaan työhön liittyviä referenssejä
Kukaan ei halua ostaa sikaa säkissä, joten helpoiten vakuutat asiakkaasi liittämällä tarjoukseen mukaan aikaisempia referenssejäsi. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, joten anna kuvien puhua puolestasi.
Ei ole yhtä oikeata tapaa tehdä myyviä tarjouksia, joten kommenttisi ovat tervetulleita. Olemme onnistuneet, jos artikkeli herätti ajatuksia liittyen sinun tapaasi tehdä tarjouksia. Tulevaisuudessa tulemme päivittämään palveluamme siten, että se kannustaa tekemään parempia ja myyvempiä tarjouksia.